Autogrootmachten Toyota en Volkswagen produceren ongeveer evenveel auto’s, maar qua winstgevendheid overtreffen de Japanners hun Duitse rivalen ruimschoots.

Automaker Toyota verwacht zijn recordwinst van afgelopen boekjaar dit jaar weer te overtreffen. Dat meldde het Japanse concern vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers over het gebroken boekjaar, dat liep tot 31 maart.

Toyota ziet zich in zijn nieuwe voorspellingen gesteund door de aantrekkende verkopen in de Verenigde Staten en China.

Winst Toyota overtreft die van Volkswagen

Toyota profiteerde afgelopen jaar onder meer van de goedkope yen en kostenbesparingen die eerder zijn doorgevoerd. Daardoor liep de nettowinst op tot omgerekend ruim 16 miljard euro. Voor het huidige jaar voorziet Toyota een winst die 3,5 procent hoger zal uitvallen. De operationele winst zal daarbij met 1,8 procent toenemen tot krap 21 miljard euro.

Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft vorig jaar ook recordresultaten behaald, geholpen door de beste verkopen voor zijn dochtermerken Audi en Porsche ooit. Ook kostenbesparingen droegen bij aan het betere resultaat, zo maakte Volkswagen eind februari bekend.

De winst voor belastingen en rente nam met 1 miljard euro toe naar 12,7 miljard euro en de omzet klom met bijna 3 procent naar 202,5 miljard euro. Op nettobasis bleef er voor Volkswagen een winst over van 11,1 miljard euro, een stijging met circa een vijfde. Hoewel de Duitsers hun nettowinst dus flink wisten op te voeren, heeft Toyota op dit vlak nog een behoorlijke voorsprong.

Nek-aan-nek race Japanners en Duitsers

Toyota is nog altijd de grootste automaker ter wereld, maar het verschil met Volkswagen wordt steeds kleiner. In de eerste drie maanden van 2015 bracht het bedrijf 100.000 auto's meer aan de man dan naaste concurrent Volkswagen. Wel zag Toyota het aantal verkochte auto's in die maanden met 2,5 procent teruglopen, terwijl de Duitsers 1,8 procent meer voertuigen verkochten.

Toyota verkocht over heel 2014 10,2 miljoen auto's. De Duitse rivaal verkocht afgelopen kalenderjaar voor het eerst meer dan 10 miljoen wagens, een toename met 5 procent op jaarbasis. Het verschil tussen de twee grootmachten is zowel in afzet als in productie vrijwel te verwaarlozen.

Met name in eigen land vallen de verkopen van Toyota tegen, waardoor de groei van het concern vooral buiten Japan zal moeten plaatsvinden. Het bedrijf maakte onlangs bekend dat het fabrieken gaat bouwen in Mexico en China. Die moeten de verkopen een boost geven van 300.000 auto's op jaarbasis per 2019. Met de bouw is een investering gemoeid van omgerekend 1,4 miljard euro.

Daarnaast zet het bedrijf in op verdere samenwerking met Chinese bedrijven om de verkopen te stimuleren. In 2014 wist Toyota voor het eerst meer dan 1 miljoen auto's in China aan de man te brengen, twee jaar later dan het bedrijf eerder had voorzien.

bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl